کاشی و سرامیک

کاشی دست ساز

کاشی دست ساز

کاشی سنتی یکی از انواع کاشی  دست ساز است که پروسه تولید آن‌ها شامل مراحل زیر می‌باشد:

1.فرموله کردن خاک با توجه به نوع کاربرد کاشی سنتی.

2.مخلوط کردن مواد اولیه به نسبت معین.

3.ساختن گل

4.قالب سازی

5.خشک کردن گل.

6.پخت اولیه.

مواد تشکیل دهنده کاشی

انواع کاشی دست  ساز

کاشی از لحاظ مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن بر دو نوع است:

۱. کاشی گلی که برای تهیه کاشی هفت‌رنگ و زیررنگی استفاده می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده‌ی کاشی گلی از خاک (لای) است که از رسوبات رودخانه به دست می‌آید.

٢.مواد تشکیل دهنده‌ی کاشی جسمی عبارت است از: آبگینه، سنگ سیلیس یا سنگ چخماق (برای استحکام بیشتر)، گل سرشور یا گل جوراب برای چسبندگی بیشتر، که می‌بایست مقدار درصد آنها متناسب باشد زیرا با کم و زیاد شدن کاشی مطلوب به دست نخواهد آمد. مثلاً با افزایش مواد شیشه‌ای، جنس کاشی محکم شده ولی در عوض در تهیه کاشی معرق مورد استفاده نخواهد بود زیرا به آسانی قابل سایش نیست یا اگر سنگ سیلیس آن را زیاد کنند، کاشی پخته شده به صورت بسیار ترد و شکننده درآمده و استحکام نخواهد داشت. کاشی جسمی برعکس کاشی گلی احتیاج به (خوم‌پز) شدن ندارد و کاشی و لعاب یک‌بار بیشتر به کوره نمی‌روند..

 

کاشی دست ساز چیست؟

مراحل تولید کاشی کاملا متفاوت میباشد ، علاوه بر دستور العمل منحصر به فرد آن ، صنایع دستی کامل آن را تا حدودی زیست محیطی بدوی می کند. طراحی دستی ، خط کشی دستی ، رنگ آمیزی دستی ، لعاب کاری دست همه به غیر از شلیک توسط کوره با دست انجام می شود.در یک کلام ، کاشی و سرامیک تزئینی یک کار دستی دستی سرامیکی است.

دمای پخت حدود 1100 است. کاشی و سرامیک تزئینی می تواند درجه حرارت بالا را تحمل کند و دارای ویژگی مقاومت در برابر خوردگی و مقاوم در برابر سایش است.

طرح های خاص ، سابقه طولانی ، رنگ روشن ، تنوع تصاویر ، قیمت مناسب و کیفیت بالا کاشی تزئینی را به عنوان یک هدیه سرامیکی محبوب و همچنین دکوراسیون منزل جدید در بازار اروپا و آمریکا تبدیل می کند.

                                 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *